wz
Zpět na DeDyho WEB

Když jsem s bratrem kupoval náš první počítač (psal se rok 1990), netušil jsem, že bych mohl dělat počítačovou grafiku. Bratr jakožto dobrý matematik se po pár měsících hraní vrhl do programování a první gamesky pro ZX Spectrum byly na světě. Ovšem pravé vzplanutí naší tvořivosti přišlo v roce 1993 na podzim, kdy jsem jako pracující občan koupil počítač Atari ST.

Naše nejoblíbenější hra byl Dungeon Master, a proto zcela logicky, jsme chtěli udělat podobnou gamesku. Po půlročním paření na novým počítači se zase začalo tvořit a má první nádherně barevná grafika pro hru ve stylu Dungeon Mastera dostala program, který ji rozpohyboval. Jenže hra počítala 4 FPS a tak se bratr rozhodl udělat nějakou méně náročnou gamesku, aby získal více zkušeností s programováním v assembleru.

Proto se náš projekt "Nightfall" odložil do šuplíku a začalo se pracovat na hře "Tetris II", který se nám líbil už na ZX Spectru od českého nadšence Františka Fuky. Nedělali jsme ale jeho věrnou kopii, měli jsme dost svých nápadů. Předně hra měla obsahovat možnost souhry dvou hráčů v jednom poli. Také měla obsahovat několik typů her (celkem 8 variant) s určitým počtem levelů (je jich 50). Takže celkem hra obsahuje 200 levelů, pro čtyři druhy her. Každý level obsahuje úkoly a má předdefinované prostředí. Hlavní vlastností hry byla obtížnost, kterou jsem i já o Vánocích 2006 proklel, když jsme s bratrem našeho Tetrisa hráli na PC pod emulárorem. Dalším lákadlem byla hudba, kterou pro hru udělal Ladislav Diviš ze Znojma, byla dělaná ve formátu MOD, což byla kvalitní samplovaná hudba. Zahrnovala snad všechny hudební styly. Celkový počet skladeb byl deset. Ovšem po zjištění že hudba nefunguje na Atari Falcon, se udělala druhá verze Tetrisa pro Falcona a ta obsahovala ještě čtyři hudby navíc. Program ale nedělal bratr, nýbrž jeho kolega z Brna jménem Karel Rous (Empty Head), který měl možnost kód hry odzkoušet. Bohužel tahle verze pod PC emulátorem nefunguje. Tetris II byl tak po půlroční práci hotov ve dvou verzích.
Na závěr samozřejmě přidávám odkaz ke stažení našeho tertisu a také emulátor Steem, pod kterým lze naši hru spustit na PC. Funguje naprosto vše bez problému. Jen chci upozornit, že po nahrátí intra se musí zmáčknout mezera pro přeskočení a následná černá obrazovka značí, že se nahrává hra do počítače. Bohužel nás nenapadlo tam dát aspoň nápis LOADING. Proto prosím chvilku vydržte, než se spustí menu, které vidíte na obrázku výše.

Tetris II - 616 Kb - stáhnout
Steem emulátor Atari ST pro PC - link na WEB emulátoru

Obrázky ze hry. Na obrázku vlevo vidíte hru jednoho hráče, na druhém obrázku je hra dvou hráčů v jednom poli. Hráči musí spolupracovat, aby zaplnili celou řadu a jedině tak plnili úkoly, pro postup do dalšího levelu.

 
 

Grafika pro Tetris byla jednoduchá a tak jsem v mezičasech začal pracovat na grafice pro "Nightfall". Namaloval jsem toho opravdu hodně. Níže ukážu i pár obrázků. Když brácha dokončil Tetrisa a začal programovat úplně od začátku Nightfall, bylo znát, že assembler zvládá mnohem lépe. Grafický engine vykresloval místo 4 FPS rázem 15 FPS a to i přes fakt, že výhledové okno bylo větší než jsem navrhoval při první variantě. Po roce práce hra obsahovala už i pohyb nepřátel a bratr se rozhodl koupit Amigu 1200 s tím, že Nightfall udělá i pro ni. Bohužel to již nestihl, byl to pro jednoho programátora velký oříšek na rozlousknutí a nedalo se to časově stihnou. Amigu vystřídalo PC a Nightfall zůstal nedodělaný.

Na obrázeku vlevo nahoře vidíte podzemí s příšerou, která je otočená zády. Vpravo nahoře je obrázek z venkovních prostranství s příšerkou. Vlevo dole je ukázka kreslícího programu Neochrome, který jsem používal. A poslední vpravo dole ukazuje další grafické prvky ze hry.