wz
Zpět na DeDyho WEB

Stranded 2 – recenze

Popisovaná verze 1.0.0.1 vydaná 12. 3. 2008 – www.unrealsoftware.de (freeware)

Jednoho jarního dne roku 2008 jsem přemýšlel nad tím, proč ještě někdo neudělal hru na téma trosečníka jako byl Robinson Crusoe. A tak jsem začal na internetu pátrat a našel jsem hru jménem Stranded 2. Ještě větší překvapení bylo, že se jedná o freeware (zdarma ke stažení z internetu) a má jen 20 MB, tak už jen zbývalo najít dostatek času, na zabydlení se na pustém ostrově.

Hlavní rysy hry:
Budovatelská, samotářská, průzkumná, pracovní.

Příběh hry je zasazen do současnosti, kdy majitel nové lodě se jede projet sám na moře, zastihne ho bouře a ztroskotá. Trosečník se následně ocitá na pláži a dostává úkoly, uvádějící ho do hry. Činí to nekonkrétním způsobem tak, aby se hráč mohl svobodně rozhodnout co učiní a nechává mu naprostou svobodu, kde si začne budovat první jednoduchý přístřešek.

To aby trosečník zapojil vlastní fantazii Stranded 2 podporuje maximálním způsobem. Je třeba se zamyslet nad tím, co by mohlo jít udělat z nalezených materiálů a jakým způsobem je kombinovat. Jedná se o celkem šikovně vymyšlené schéma a hráč tak ze začátku dokáže (s lehkou nápovědou autora) vytvářet jednoduché nástroje a zbraně. Což je jeden ze základních kamenů atmosféry hry, kdy se hráč dívá do inventáře a přemýšlí nad tím, co by se dalo ještě vyrobit a zkouší různé kombinace materiálů. Druhým tahounem je průzkum ostrova a chová se opět naprosto svobodně. Stranded 2 přitom nabízí i další herní prvky, jako jsou různé RPG dovednosti trosečníka, kterých je bohužel jen pět. Já asi nejvíce trénoval pěstování a lov, i když ani ostatní dovednosti nejsou k zahození.

Hlavním tahounem atmosféry je pak samotné přežití, které se skládá nejen z obstarání si potravy, kterou lze zajistit z mnoha zdrojů. Pravda, pojídat červy vytažené z kůry stromů není zrovna pěkná představa, ale v nouzi je to hold nutnost. Daleko lepší je červa použít s udicí na lov ryb a ty pak opéci na ohni. Jenže co když prší a oheň nebude hořet? Je samozřejmě možné pěstovat i několik druhů rostlin, jenže co když na obilí přilétnou kobylky? Zpět ale k atmosféře. Budování různých staveb a následné shánění potřebných materiálů po ostrově k jejich dokončení je dalším tahounem požitku ze hry. Je to podmíněno také tím, že budování zabere i několik dnů, což jen dopomáhá vytvářet hráčovo těšení se, až stavba bude hotova.

Že bude ostrovů více jsem čekal, ale že to bude za doprovodu propracovaného příběhu jsem opravdu netušil. Hráč je tak rázem z pohodové dovolené vhozen do příběhového soukolí, které už jen tak nepustí, dokud hru nedohraje. Mě osobně se tak nejvíce líbil poslední 4 ostrov, který byl plný zajímavých událostí, přitom nijak zásadně neovlivňoval mé rozhodování, co, kde a jak.

A teď ke grafice. Jednoduše řečeno je pěkná a líbivá, přitom jednoduchá, což je následkem toho, že je podomácku vytvářená. Hlavně některé modely a jejich animace jsou dost jednoduché. Krajina je přitom malebná a jako by živá, přesto je z ní cítit, že není do hloubky propracovaná. To že není moc složitá je přínosem pro ty, co nemají tak výkonná PC - minimum je 800 MHz procesor. Přitom na plné detaily je zapotřebí vlastnit mnohem modernější vybavení v podobě 3 GHz procesorů a jim odpovídajícím grafickým kartám. Spektrum počítačů na nichž Stranded 2 běží je tedy značně obsáhlé.

Co napsat více. Podruhé jsem hru zatím nehrál. Za to jsem se rovnou vrhl na přiložený editor a začal dělat přídavnou mapu. Editor je možnostmi hodně nabitý a lze nejen vytvářet další ostrovy, ale i programovat a přidávat modely čehokoli. Následkem toho je, že se vytvořila široká komunita lidí vytvářejících svá díla, která hratelnost a využitelnost Stranded 2 jen prodlužují.

Verdikt:
Hra asi není pro všechny. Ne každého bude bavit celý den mlátit sekerou do stromů a krumpáčem do skal, aby si postavil druhé či třetí skladiště. Někoho může odradit ovládání, které je pravda logické, přesto v některých ohledech matoucí a je třeba si na něj zvyknout, což je oproti zážitkům na pustém ostrově opravdu zanedbatelné. Někdo říká, že by to chtělo lepší grafiku. Já říkám proč? Ta hra je o fantazii hráče snad ve všech ohledech. Mě osobně dovolila vše, co jsem si představil a k tomu přidala ještě mnohé další.

Hodnocení:   (4/5)

Tady je návod na přežití.
Zpět na hlavní stranu Stranded 2.