wz
Zpět na DeDyho WEB
 

Zombie Panic: Source – modifikace pro Half-Life 2.

Popisovaná verze 1.2b vydaná 16. 2. 2008 – www.zombiepanic.org

Zombie Panic: Source je zvláštní počin. Někdo modifikaci odsuzuje, jiný ji vychvaluje. Pojďme se tedy zamyslet nad tím, proč tomu tak je. Článek přitom budu strukturovat i jako klasickou recenzi pro ty, co si mají udělat obrázek o tom, jaká modifikace vlastně vůbec je a zda stojí za to ji stáhnout a vyzkoušet.

Hlavní rysy hry:
mrtvolná, chamtivá, taktická.

 
   
 
   
 
   
 
   
 

Herní styl modifikace řadím k těm pomalejším. Zombie se tak kolíbavě plíží a čmuchají, kde by nakrmila svá nenasytná bříška. Začátek hry se tak může pro jednu Zombii - náhodně vybranou z řad lidí - jevit jako velmi těžký. Má totiž proti sobě velkou převahu lidí, v poměru 1:7. Naštěstí může být ve hře spousta inteligentů, myslících si, že zrovna na jejich mozku, si žádná Zombie rozhodně nepochutná. Pokud si hráč, hrající za mrtvolku tento fakt uvědomí a postaví na něm strategii založenou na trpělivosti, je úspěch mise na správné cestě. Vžít se do role tupého nemrtvého a přitom využít daru inteligence hráče je zvláštnost celé modifikace. Schovávat se a vyhledávat správné okamžiky k útoku se řadí k těm nejlepším myšlenkám tupé Zombie. Domnívám se, že tohle je první problém modifikace. Hodně hráčů dnes nepřemýšlí a chce hned v "rychlé" akci ukázat hrdinství rychlých prstů. Jenže tento styl boje pošle Zombii ze záhrobí k zemi, z které ji zvedne už jen respawn. Lidé mají při startu jen pistolku a pár nábojů. Proto každý hráč hrající za lidi, touží získat další zbraň a náboje, které se nachází na předem definovaných místech po mapě. I týmově hrající hráč tak kolikrát dokáže podlehnout touze a vydat se sám pro zbraň, o které ví, že tam na něj čeká, protože se dav vydal jiným směrem. A zde přichází chvilka pro Zombíka doufající, že se někdo trhne. Šance na rozšíření řad nemrtvých má tak rázem velkou naději na úspěch. Problém může nastat, když se tohle nestane a Zombie nenarazí na zbloudilého jednotlivce. Znamená to, že se lidé takticky drží po hromadě a to nese možné znechucení, zapříčiněné zoufalstvím z marných útoků na sehranou skupinu lidí. Je zde ale další možné zklamání. To spočívá v náhodném a nevyzpytatelném získávání zbraní. Lidé se po startu rozběhnou a většina myslí na jediné - kde vzít další zbraň abych přežil. Skupina lidí se tak vydá vstříc městu a po příchodu k místu se zbraní ji vezme ten, kdo je tam nejrychleji. Zde se ukáže klasická lidská chamtivost a i ti, kteří již mají druhou zbraň si ji prostě nechají. Znechucení těch, kteří běhají s pistolkou s pár náboji v zásobníku je teď již zcela oprávněné. Naštěstí se najdou tací, co zbraň dají k dispozici. Mě osobně se osvědčilo vyhodit nějaké náboje, třeba ty, které můj parťák potřebuje a rázem i on mne kolikrát obdařil zbraní, kterou nepoužíval. Škoda, že hra v tento moment neřeší problém spravedlivěji. Zde mají tvůrci jednoznačně prostor k vylepšování modifikace. Další nedostatky vidím v některých mapách, kde se hráči nesmyslně zasekávají o objekty. Taky mě vytáčí nemotorné překonávání překážek jako jsou sudy, které slouží k zabarikádování dveří před Zombiemi. No a do třetice je to fakt, že některé mapy, hlavně ta s názvem "zps_asylum" je opravdu nešikovně navrhnuta. Domnívám se, že autoři si jsou některých výtek vědomi a v dalších verzích problém odstraní.

Tolik k tématu, proč některé hráče ZP:S zklamalo. Mě modifikace nijak nezklamala a proto se mohu dále rozepsat. Snaha simulovat lidské chování v nouzi, kdy jde o život se modifikaci daří na jedničku! Atmosféru mrtvolného prostředí pohlcuje světlo pouličních lamp v naději na světlejší zítřky. Místa kde tmavé pohyby jsou nabité strachem, které znásobuje malý počet nábojů v zásobníku, vzbuzují obavy z následujících minut s nadějí, že za rohem ve skrýši budou ležet další náboje a ne vstupenka do řad Zombíků. Takto lze popsat pocity, které ve mně modifikace opakovaně zanechávala.
Grafické provedení hodnotím jako velmi povedené také proto, že se nezakládá jen z tmavého lekajícího prostředí. Na leknutí slouží Zombie, které ho dokážou vyvodit přímo mrtvolné. Navíc možnost si baterkou posvítit na hnijící maso, jen doplňuje atmosféru při ústupu se snahou zasáhnout cíl výstřelem co nejlépe. Zbraní je mnoho druhů, přesto jich je nedostatek. Většina hráčů se tak snaží hledat aspoň lepší ruční zbraň např.: mačeta, lopata, klávesnice, pánvička, sekera a i mnohé jiné předměty poslední zoufalé záchrany. Ze střelných zbraní lze najít: pistole, revolver, brokovnice a samopaly, do kterých je třeba vlastnit i příslušné náboje, které je třeba opravdu šetřit. Střílet jen tak do vzduchu nebo na velkou vzdálenost, kde je jasné, že cíl zasažen nebude, jen poukazuje na nezkušené hráče. Obzvláště při faktu, že Zombie se sami uzdravují a stačí jim se na chvilku schovat. O hudbě lze napsat jediné. Pomáhá vytvářet atmosféru skoro mrtvého prostředí natolik, že ji člověk vnímá až v momentě, kdy vyskočí hráči husí kůže na těle. Serverů a map je více než dostatek a tak není problém si vybírat, kde si člověk zahraje. Jen je třeba počítat s tím, že rychlá akce se spoustou marně vystřelených nábojů se zde nekoná. Což hodnotím velmi pozitivně.
Před týdnem vydaná verze 1.2 přidává i nějaké herní novinky. První je nový herní styl Objective, kde mají hráči lidí za úkol postupně na mapě plnit předem dané úkoly. Jenže ten, kdo mapu nezná a nemá nastudované postupy, je ztracen a hra je tak velký chaos. Myšlenka je to dobrá, přesto je třeba ji hodně dopracovat. Mapa s úkoly se pozná podle názvu souboru ZPO_SUBWAY místo ZPS_SUBWAY. Druhá novinka je infekce. Bohužel tohle jsem nějak nepochopil a ani nenašel mě srozumitelný text s vysvětlení jak funguje.

Verdikt:
Modifikaci Zombie Panic: Source můžu vřele doporučit. Už jen pro ten zážitek, kdy 9 Zombíků honí posledního zoufalého člověka, kterému došly náboje a snaží se zachránit máváním klávesnice. K tomu skvělá simulace chování lidí v prostředí, které nahrává sobeckému a chamtivému jednání. To jen přidává atmosféře a herním zážitkům, které v běžné multiplayer akci nalézt nelze.

Hodnocení:   (4/5)

 
Plusy:
Atmosféra skoro mrtvého prostředí
Hudba a grafika
Inteligentní hra tupé Zombie
Mínusy:
Chaotické rozdělování zbraní
Místy tupá inteligence hráčů
Zpět na DeDyho WEB