wz
Zpět na DeDyho WEB
 

Empires – modifikace pro Half-Life 2.

Popisovaná verze 2.11 vydaná 2. 1. 2008 – www.empiresmod.com

Jedná se o multiplayerovou akční strategii. Jeden hráč je v roli velitele stavějící základnu z pohledu ptačí perspektivy. Ostatní hráči jsou běžní vojáci pohybující se po mapě jako v běžné 3D akci. Hra má hned několik základních rysů, které ji tvoří velmi zábavnou. Jedinou výhodnou nevýhodou je její obrovská rozmanitost, která ji staví do pozice těžce pochopitelné hry. Když hráč tuto vlastnost překoná a dostane se do systému hry, odmění se mu bohatou herní variabilitou. Podobnost je zde s hrami Battlefield a Battlezone.

 
   
 

Hlavní rysy hry:
budovatelská, složitá, rozsáhlá, taktická, pomalá, týmová a inovační.

Start hry začíná volbou commandera, kde na soupisce hráčů dojde v krátkém časovém intervalu k jeho zvolení. Commander je okamžitě vložen do role stratéga, určující úkoly hráčům typu: jdi sem, postav důl, postav obranné věže, zaútoč na nepřátelský tank, braň kasárna, atd. Samozřejmě zvolený hráč do pozice commandera může funkci kdykoli opustit a zúčastnit se bojů. Uvolněné místo tak může obsadit jiný hráč, ochotný vést výzkum, budovat základnu a rozdávat rozkazy. K postavení budovy je zapotřebí nejen commandera, který budovu umístí na mapu, ale také hráče s povoláním inženýr, který ji musí následně v mapě dostavět. Proto je dle mého názoru nejlepší hru začínat s tímto povoláním. Na výběr jsou i další tři povolání: Scout, Grenadier a Rifleman (plus Engineer, tedy celkem 4 druhy).
Počínání hráče je hodnoceno body, které když dosáhnou jisté hranice, dojde k povýšení a odemčení jedné volitelné vlastnosti. Celkem lze odemknout 4 sloty pro mnoho různorodých vlastností, lišící se i podle zvoleného povolání. Například inženýr má možnost si zvolit rychlejší stavění, oživení mrtvého spoluhráče, atd. Nabité body se do dalších map zcela logicky nepřenáší.

V okamžiku postavení továrny lze vyrábět vozidla. Ze začátku je výběr značně omezen. Lze tak sednout jen do jeepu, transportu a lehkého tanku. Postupem času, kdy commander nechá vyzkoumat tank střední, těžký a artillery se nabídka rozroste. Výrobu může řídit jak commander tak běžný hráč, kterému stačí vběhnout do továrny a na obrazovce si vlastní tank postavit. Ale pozor, je třeba, aby bylo dost surovin, které jsou pro tým společné. Zřejmě proto, může commander výrobu hráčem zakázat a řídit si ji sám.

Zásadní vlastností hry je již výše zmíněný výzkum. Lze tak zkoumat nejen tanky, ale i lepší zbraně, motory, obranné věže, pancéřování a to hned v několika vývojových stromech. Je proto důležité, aby si commander rozmyslel, jakým směrem výzkum povede.

Zcela inovační prvek je vybavení vozidla stavěného v továrně. Hráč si tak na vybraný podvozek vozidla umisťuje dostupné zbraně, motory a pancéřování. Pozor ale na nosnost podvozku a také cenu vybrané výbavy. Poslední volbou při výrobě vozidla jsou sloty zbraní. Je důležité si rozmyslet jaké zbraně přiřadit definovatelným slotům. Například slot 1 bude obsahovat kanón + kulomet a slot 2 zase rakety + kulomet. Pozor na to, slot tak může obsahovat velké množství různě kombinovaných zbraní vystřelených naráz, což zapříčiní přehřátí kanónu. Vytvořené kombinace vybavení si lze ukládat a později si je jedním kliknutím aktivovat.

  Tipy a triky:
  Engineer je pro začátek hry skvělou volbou. Stavění budov přináší body. Lze tak rychle dosáhnout povýšení. Jako první vylepšující vlastnost vždy volím rychlejší stavění.
  Engineer pomocí stavěcího nástroje může po zmáčknutí pravého tlačítka stavět vlastní obranné věže, radar, zdi a muniční bednu.
  Malý radar odhalí na mapě nepřátelskou techniku, kamera zase pěchotu.
  Při pátém povýšení, může Engineer stavět více obranných věží a radarů.
  Muniční bedna je zdrojem střeliva i pro tanky.
  Je výhodné stavět kasárna (barracks) kousek od bojové linie. Slouží jako spawn point.

Bojové pole je poměrně velké a pochod pěšky, může trvat i minuty. Přesto je to po startu mapy jediná možnost, jak se dostat k tolik důležitým zdrojům biometalu, na kterých je nutné vybudovat důl, přinášející tolik potřebný materiál ke stavbě budov a techniky. Hráči také mají možnost vytvářet squady, soustředící se na určitou část mapy, aby to měl nejen commander při obsazování mapy, útocích a obraně jednodušší. Prostředí jsou různorodá - pouště, údolí, hory, města - rozloha přesto nedosahuje velikosti ve hře Battlefield 2. Celková grafika je normální a zvuky hodnotím jako hodně povedené.

Modifikace má i svůj vlastní příběh, zasazený na vzdálenou planetu podobné Zemi, která je rozdělena na dvě území. Frakce Northern Faction jsou vyobrazeni jako zaostalci. Modely tanků jsou podobné těm z 1. světové války. Zato Frakce Brenodi Empire je vyobrazena jako moderní společnost symbolizující kříž podobný Německému, modely tanků jsou vyobrazeny jako ze současnosti. Odlišnosti znesvářených stran jsou víceméně jen kosmetické, obě mají k dispozici stejné směry výzkumu.

Hodnocení:   (4/5)

Verdikt:
Hra, která je šitá přesně na míru pro hráče jako jsem já. Pomalá, taktická a do hloubky propracovaná strategická akce. Velkou výhodu vidím také v tom, že hru zapnu, 2-3 hodiny hraji a poté můžu s klidem odejít a jít spát. Dalším plusem modifikace je stále trvající vývoj, který má do dalších verzí přidat také letectvo. Empires můžu jen doporučit.

Zpět na DeDyho WEB