wz
Zpět na DeDyho WEB
 

Carcassonne Hrad 14. 3. 2008

Hrad se řadí mezi samostatně hratelné stolní hry vycházející z principu Carcassonne. Nejedná se tedy o rozšíření k základní hře, ale o novou hru určenou pro 2 hráče. Nehodlám po svém detailně přepisovat pravidla Hradu, nýbrž vystihnout odlišnosti a herní pocity oproti základní hře.

Zásadním překvapením je fakt, že Hrad je jen pro dva hráče, zatímco základní Carcassonne je pro 2-5 hráčů. Pro někoho to znamená nepřekonatelný problém, pro druhého je to naopak výhoda, neboť tím získá větší herní zážitek. Princip hry je stejný. Hráči si postupně berou karty a ty se umisťují na herní plochu, kterou definují hranice Hradu (hradby). Jenže zatím co u základní hry Carcassonne se krajina rozrůstá od jedné středové karty, u Hradu se postupuje obráceně - od hradeb do středu - což je první odlišnost. Jsou tu ale i další. Zatím co u základní hry je téměř jasné, že tady se staví město, silnice či klášter, u Hradu vytažená karta nabídne skoro pokaždé více možností jak ji využít. Staví se z nich totiž domy, věže, cesty a dvory s tržnicemi. Ty jsou přitom na kartě různě kombinované a lze si tak vybírat jak kartu umístit a do čeho investovat. Hra se tak od počátku uvnitř hradeb rozvíjí několika směry z různých startovních pozic a není tak patrné, co kde může stát. Díky tomu Hrad získává obrovskou herní variabilitu, vytvářenou z různorodých útvarů domů, věží, cest a dvorů. Tvorba prostředí je úžasně pestrá. Avšak, přemýšlivost a všímavost je zde více než nutná, a ti, co mají rádi pohodovou hru původního Carcassonne s přiměřenou dávkou přemýšlení, můžou narazit na znechucení.
U Hradu je maximalizován jeden herní faktor a tím je "co když". Proto je žádoucí svádět přímý boj o nadvládu ve všech budovatelských možnostech, jak to jen jde. Jenže náhoda je stále ten faktor, který určuje nejen rozmanitost, ale i celkovou strategii. Získávané body navíc ovlivňují bonusové kartičky rozmístěné na bodovací stupnici, které si přímo říkají o to je získat. Hráč tak ještě více spekuluje, zda si započítat hodně bodů bez bonusu, nebo málo bodů + bonusovou kartu. Náhoda je tak přímo úměrná strategickým možnostem Hradu. Pravda, stejný jev je i u původního Carcassonne, jenže Hrad je tímto prvkem vybaven maximálně.
Ve výsledku ve mě Hrad zanechal pocit skvělého taktizování, plného náhod a zvratů.

Balení obsahuje i 3 rozšíření: Řeka 1 a Král pro základní hru Carcassone. Jedno pak pro Lovce a sběrače pod názvem Špeh. To jsem bohužel nevyzkoušel, protože neznám nikoho kdo má Lovce a sběrače. U rozšíření Řeka 1 mě hned na první pohled zarazila barevná odlišnost s původním Carcassonne. Zamrzí. Herně ji hodnotím jako zajímavé zpestření, které nezvykle spojuje louky a dochází tak k bojům o převahu nad loukami. Výhodu má ten hráč, který si vytáhne kartu s klášterem u řeky, což jej zvýhodňuje až příliš. Rozšíření Král zatím hodnotit nemůžu. Nehrál jsem. Tato 3 rozšíření ovšem nelze využít při hraní Hradu, takže pokud si nehodláte koupit základní Carcassonne nebo Lovce a sběrače, nikdy tato rozšíření nevyužijete!

Hodnocení:   (4/5)

Verdikt:
K hodnocení Hradu se tak přímo nabízí srovnání s původním Carcassonne, kterému nelze nic vytknout a má u mě samé plusy. Tím že Hrad přidává nové herní možnosti získává nové herní prvky, které průběh hry příjemně obohacují. K příjemné hře přispívá i pohodlí u relativně malého stolu, díky jasně definované herní ploše. Dochází tak k zamezení se s krajinou dostat za hranice stolu. Do mínusů musím zařadit ztrátu tvorby malebné krajiny a složitost hry, která nemusí každému sednout.
Pro ty co Carcassonne neznají a chtěli by si ho koupit, Hrad nedoporučuji. Myslím, že je daleko výhodnější sáhnout po základní modré verzi a až v momentě nadšení z původní hry, může Hrad velmi příjemně obohatit chvilky ve dvou.

Zpět na DeDyho WEB